Mengapa wujud gelaran Wahabi?

 

Mengapa wujud gelaran Wahabi?

Sekitar abad ke 18 Masihi, terdapat gerakan pembaharuan aliran pemikiran di Semenanjung Arab yang ditaja dan disokong oleh British yang kononnya ingin memberi kemerdekaan Tanah Hijaz kepada orang arab dari penguasaan Empayar Turki Uthmaniah. Ia diketuai oleh Muhammad bin Abdul Wahab menggunakan istilah salafi. Walau bagaimanapun, ia sebenarnya adalah Gerakan ultra-konservatif untuk mewujudkan sifat Asobiyyah agar umat Islam berpecah.

Wahabi bukan sebuah mazhab fiqh mahupun aqidah, tetapi ia adalah aliran bersifat teologi. Teologi bermaksud satu kajian sistematik tentang sifat ketuhanan secara lebih luas dan keimanan terhadap agama.

Oleh itu, sesiapa yang mengikut aliran ini akan digelar sebagai Wahabi. Bukan kerana tidak berzikir berjemaah, tidak qunut Ketika subut, tidak berdoa secara berjemaah selepas sembahyang fardu dan lain- lain.

...

Misalan yang boleh memberi gambaran adalah seperti yang di bawah:

Hukum berzikir dan membaca al-Quran secara berjemaah.

Menurut mazhab Syafie:

الشِّربينيُّ؛ الذي قالفي "مُغني المحتاج": "ولا بأس بالإدارة للقراءة، بأن يقرأ بعضُ الجماعة قطعةً، ثم البعضُ قطعةً بعدها، ولا بأس بترديد الآية للتدبُّر، ولا باجتماع الجماعة في القراءة، ولا بقراءته بالألحان".

Imam Al-Sharbini RH menyebut di dalam “Mughni Al-Muhtaj”: “Tidak ada salahnya memimpin dalam sesuatu bacaan, dengan sebahagian daripada kumpulan mula membaca satu bahagian, kemudian sebahagian yang lain mengikuti selepasnya, dan tidak ada salahnya mengulangi ayat untuk renungan tadabbur, dan tidak juga menjadi salah untuk berada di dalam kumpulan yang berkumpul untuk membaca sesuatu, tidak pula salah untuk membacanya dengan berirama.”

 

- وقال النوويُّ في "المجموع": "لا كراهة في قراءة الجماعة مجتمعين؛ بل هي مستحبَّةٌ، وكذا الإدارة".

Berkata Imam Nawawi RH di dalam al-Majmuk : Tidak makruh untuk membaca sesuatu secara berjemaah bersama-sama. Bahkan ia disunatkan dan begitu juga jika bacaan itu dipimpin.

...

Menurut Ulama Hanbali pula

 ومن علماء الحنابلة الذين قالوا بمشروعية الاجتماع للذكر: - البُهُوتي؛ حيث قالفي "شرح منتهى الإرادات": "ولا تكره قراءة جماعةٍ بصوتٍ واحدٍ".

Pandangan dari ulama hanabilah : Disebut bahawa disyariatkan untuk berzikir secara berjemaah. Menurut Imam al-Buhuti, Ketika dinyatakan di dalam “Syarah Muntaha al-Iradat” Tidak makruh jika membaca sesuatu secara berjemaah dengan suara yang disatukan.

 - وقال ابن مُفْلِح في "الفروع": "ولو اجتمع القوم لقراءةٍ ودعاءٍ وذِكْرٍ، فعنه: أيُّ شيءٍ أحسن منه!

Menurut Ibnu Muflih dalam al-Furu’, Jikalau berhimpun sekumpulan orang untuk membaca sesuatu, berdoa dan berzikir, maka sesungguhnya ia adalah sesuatu yang sangat baik.

...

Berdasarkan ulama mazhab Hanafi

 وقيل: لا بأس به، ولا بأس باجتماعهم على قراءة (الإخلاص) جهراً عند خَتْم القرآن، والأَوْلى أن يقرأ واحدٌ ويستمع الباقون".

Dikatakan: Tidak ada yang salah dengannya , dan tidak ada salah untuk orang ramai berkumpul membaca (surah al-Ikhlas) secara kuat ketika mengkhatamkan al-Quran. Namun, perbuatan yang lebih utama adalah seorang membaca dan orang lain mendengar bacaan itu.

...

Menurut ulama mazhab Maliki

وقال الخَرْشِيُّ في "شرح خليل": "وكره مالكٌ اجتماع القرَّاء، يقرؤون في سورةٍ واحدة،

Al-Kharshi berkata dalam "Sharh Khalil": "Imam Malik tidak suka berkumpulnya qari, membaca satu surah secara serentak."

...

Hukum membaca doa qunut ketika solat subuh.

Menurut mazhab Syafie dan Maliki.

فمذهب الشافعية والمالكية هو مشروعية القنوت في الفجر، وقد استدلوا بأدلة كثيرة ذكرها الإمام النووي رحمه الله في المجموع، وقال: مذهبنا أنه يستحب القنوت فيها سواء نزلت نازلة أو لم تنزل، وبهذا قال أكثر السلف ومن بعدهم أو كثير منهم

Mazhab Syafie dan Maliki mensyariatkan qunut untuk dibaca di dalam sembahyang subuh. Mereka membawakan banyak dalil-dalil yang menyatakan berkenaan qunut. Disebutkan oleh Imam al-Nawawi RH di dalam al-Majmuk : “Mazhab kami sesungguhnya menggalakkan (disunatkan) untuk membaca qunut ketika sembahyang subuh sama ada ketika ditimpa musibah mahu pun tidak ditimpa musibah. Dan begitulah yang dikatakan orang ramai ulama salaf dan juga ulama selepasnya atau ramai dikalangan mereka berkata sedemikian.

....

Menurut mazhab Hanafi dan Hanbali

 وهو مذهب وأبو حنيفة وأصحابه وسفيان الثوري وأحمد : لا قنوت في الصبح. انتهى

Mazhab Hanafi dan para ulamanya, Sufyan al-Tsauri dan Imam Ahmad : Tiada bacaan qunut di dalam sembahyang subuh. Selesai.

...

Hukum berdoa secara berjemaah.

Menurut Mazhab Hanbali

وأما مذاهب العلماء في الدعاء الجماعي بعد الصلاة: فمنع أحمد المداومة عليه،

Adapun mazhab para ulama dalam doa berjemaah selepas sembahyang : Maka ditegah oleh Imam Ahmad untuk melanjutkannya dengan berdoa.

...

Menurut sebahagian mazhab Hanafi dan Maliki

أن طائفة من أصحاب أبي حنيفة، ومالك أجازوه، وأن السنة العملية دلت على خلاف ذلك.

Bahawa sesungguhnya sekumpulan para ulama mazhab Abu Hanifah dan Maliki membenarkannya. Dan bahawa sunnah amaliah menunjukkan perkara yang berbeza tentang perkara tersebut.

...

Menurut mazhab Maliki

أما عن المذهب المالكي: فقد كره مالك الدعاء الجماعي عقب الصلاة

Adapun menurut pandangan ulama mazhab Maliki: Maka sesungguhnya Imam Malik tidak menyukai (dimakruhkan) untuk berdoa secara berjemaah selepas mendirikan sembahyang.

...

Menurut ulama mazhab Syafie

Sama sebagaimana disebut dalam hukum berzikir dan membaca la-Quran secara berjemaah.

Berdasarkan perbincangan ini, dapat dilihat para Imam mazhab sememangnya berbeza-beza pandangan. Dan ia rahmat buat semua orang. Namun tiada satu pun di kalangan mereka yang digelar Wahabi meskipun berselisih dengan amalan dari ulama Mazhab Syafie secara khususnya di Malaysia.

Mengapa mereka tidak digelar Wahabi? Kerana mereka menerimanya sebagai khilaf para ulama. Mereka menghormatinya dan tidak menjaja cerita sesuatu amalan itu salah dan bid’ah. Bid’ah itu sesat dan masuk neraka.

Golongan melabel Wahabi berlaku apabila golongan ini berasa kumpulan mereka benar dan mereka sahaja yang menuruti jalan sunnah Nabi SAW. Mereka menyesatkan orang dan membid’ahkan orang yang tidak sehaluan dengan mereka.

Berbeza dengan ulama mazhab, meskipun tidak semazhab, namun, mereka menghormati pandangan itu kerana ia adalah keluasan dalam beragama.

Wahabi menganggap agama ini adalah hak mereka dan mereka sahaja yang benar. Ini merupakan masalah mereka. Oleh kerana kedegilan mereka, mereka digelar sebagai Wahabi sebagai protes terhadap apa yang mereka lakukan.

Hakikat sebenar, semua amalan yang diiktiraf oleh para ulama muktabar adalah mengikut sunnah kerana dating dari ahlu sunnah wal Jamaah. Sedangkan Wahabi telah difatwakan sesat dan terkeluar dari Ahlu Sunnah Wal Jamaah.

Wahabi tidak boleh dijadikan ikutan kerana aliran ini bukan aliran mazhab fiqh atau aqidah. Namun, mereka adalah gerakan pembaharuan pemikiran yang membasuh pemikiran masyarakat supaya meninggalkan ajaran Ulama Ahlu Sunnah Wal Jamaah. Disebabkan mereka aliran pembaharuan, maka, kaedah mereka mirip Muktazilah yang mendahului akal berbanding wahyu. Mereka menggunakan logik akal untuk memahami al-Quran dan Hadis kemudian mereka sandarkan kepada Rasulullah SAW.

Justeru, kita perlu berhati-hati dengan golongan ini.

الله أعلم

...

Rujukan

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

Jawatankuasa Penyelarasan Penyelidikan Islam Kebangsaan (JAPPIS).

Fatwa-Fatwa Negeri seperti Sabah, Perak, Negeri Sembilan, Johor dan Pahang.

Maktabah Shamela

Islam Web

Islam QA.

 

Comments

Popular posts from this blog

Dosa Besar ke 11 : Lari dari medan perang.

Tadabbur Surah Ad -Dhuha

Vitagen, Solivite Atau Susu Kultur Mengaktifkan Sel Kanser?